دریافت کل تصاویر
رئیس فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران در گفتگو با خطوط:

باید بتوانیم با کالاهای ترکی در افغانستان و عراق رقابت کنیم|با اقتصاد مداخله‌ای نمی توانیم پرواز کنیم!

نایب رئیس انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: به شدت مخالف  قیمت گذاری دستوری هستم و تا اقتصاد کشور رقابتی نباشد نمی توانیم صادرات محور شویم. اگر به دنبال رشد تولید، مهار تورم و توسعه صادرات هستیم باید رقابتی شویم چه در امر کیفیت چه در امر قیمت گذاری و موارد دیگر.انتظار داریم دولت در موضوع صادرات، دولت‌های کشور‌های همسایه را رقیب بداند به گونه‌ای که در بازار‌های عمان، عراق، سی‌ای اس و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اطراف، ما را حمایت کند.
امیر سیاهی |
| ۰۳ / شهريور / ۱۴۰۲

دولت بگذارد بخش خصوصی بزرگ شود سهم دولت هم بیشتر میشود| با اقتصاد مداخله‌ای نمیتوانیم پرواز کنیم

 

رئیس فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در باره اعداد و ارقام برنامه هفتم توسعه گفت: با توجه به سابقه‌ای که در برنامه‌ها داریم باید اعداد و ارقام واقعی‌تر باشند وبه تقریب خوبی برسیم که متاسفانه اعداد و ارقامی که وجود دارد بیش از آن چیزی است که باید باشد.

نایب رئیس انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال "انتظارتان از دولت چیست آیا با نحوه دخالت دولت در اقتصاد موافقید؟"، گفت: اگر دولت بگذارد بخش خصوصی کشور با مداخله و قیمت گذاری کمتر بزرگ و بزرگ‌تر شود، سهم دولت نیزبیشتر می شود زیرا دولت در تمامی بنگاه‌ها شریک است.

 
صالحی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه دارو بیان شده به ۲ میلیارد دلار صادرات می رسیم و یا در حوزه پتروشیمی گفته شده  به ۱۶۰ میلیون تن خواهیم رسید. این خوب است که هدف گذاری‌هایی انجام می دهیم و چشم اندازی که دوست داریم به آن برسیم را ترسیم می کنیم، اما باید واقعی‌تر ببینیم. اعداد و ارقام و فرق چشم انداز و برنامه در این مرحله مشخص می شود که آیا در برنامه با توجه با امکانات موجود خواهیم رسید یا نه.
نایب رئیس انرژی اتاق بازرگانی ایران درمورد استراتژی توسعه صادرات تصریح کرد: قرار براین بوده که تا سال ۱۴۰۴ جزو پنچ کشور قدرتمند در حوزه صادرات باشیم و قدرت مان را بالا ببریم و ۸۰% درآمد‌های کشور را توسط صادرات مواد غیر نفتی بدست آوریم که خودتان شرایط را می بیند.
صالحی ادامه داد: سیاست‌ها و رویکرد‌ها در گذشته باعث آسیب خوردن به زیرساخت‌های صادرات شده است و همچنین هنگامی که ارز رو به افزایش بود ما هیچ نتیجه و موفقیتی را که می توانستیم کسب کنیم، کسب نکردیم. زیر ساخت‌های کشور زیر ساخت صادراتی نیستند و بیشتر شرایط برای واردات فراهم است که باید تغییر رویکرد دهیم. در این باره باید زیرساخت‌های درستی داشته باشیم و نرخ ارز بسیار در حوزه صادرات موثر است.
نایب رئیس انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد که چه موردی باعث شد که چین به صادرات سه هزار میلیارد دلاری برسد و پیشرفت کند؟
چند امر باعث این امر شد اول نرخ یوان چین را پایین اورد و با مدیریت به گونه‌ای پیشرفت کرد که توانستند بازار‌های امریکا و اروپا را تحت سلطه خود دربیاورند.

صالحی درمورد  قیمت گذاری دستوری گفت: به شدت مخالف  قیمت گذاری دستور هستم و اقتصاد کشورمان اگر رقابتی نباشد نمی توانیم صادرات محور شویم. اگر رشد تولید، مهار تورم، توسعه صادرات را می خواهیم باید رقابتی شویم چه در امر کیفیت چه در امر قیمت گذاری و موارد دیگر.
وی اضافه کرد: باید بتوانیم با کالاهای ترکی در افغانستان و عراق رقابت کنیم. صادرکننده های ترک با حمایت‌های دولتتشان وارد عراق می شود ما بدون حمایت دولت و کشورمان وارد عراق می شویم و با ترک ها به رقابت می پردازیم.
رئیس فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران خاطر نشان کرد: انتظار داریم  دولت در موضوع صادرات، دولت‌های کشور‌های همسایه را رقیب بداند به گونه‌ای که در بازار‌های عمان، عراق، سی‌ای اس و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اطراف، رئیس جمهور ما خودش را با رئیس جمهور ترکیه رقیب بداند و ما را حمایت کنند.

وی افزود: در درجه اول با خام فروشی مخالف هستم و باید فرمول‌هایی را داشته باشیم که کالا با ارزش بیشتری از کشور خارج شود.
در حوزه پتروشیمی 700 دلار کالا صادر و یکهزارو 200 دلار وارد می کنیم که این آمار نشان دهنده این است که در کشورمان روی مسائل پایین دستی باید بیشتر کار بشود و پیچیدگی فرمولی ایجاد کنیم تا صادرات ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.
رئیس فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران تصریح کرد: در فدراسیون کمیته‌ای تشکیل شده با هدف صادرات با پیچیدگی‌های فرمولی که می تواند میزان ارزش افزوده را ایجاد کند تا بتوانیم این امر را در کشور نهادینه کنیم.
نایب رئیس انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال "انتظارتان از دولت چیست آیا با نحوه دخالت دولت در اقتصاد موافقید؟"، گفت: اگر دولت بگذارد بخش خصوصی کشور با مداخله و قیمت گذاری کمتر بزرگ و بزرگ‌تر شود، سهم دولت نیزبیشتر می شود زیرا دولت در تمامی بنگاه‌ها شریک است.

وی در پایان  خاطرنشان کرد: با روش‌ها و موانعی که دولت ایجاد می کند و همچنین رویکرد‌های گذشته و اقتصاد مداخله‌ای و غیررقابتی نمی توانیم پرواز کنیم.

 

 
انرژی #اتاق بازرگانی ایران #برنامه هفتم توسعه دولت #بخش خصوصی
ارسال نظر